Lassan ideje téli gumira váltani

Lassan november közepe, ideje lesz átállni téli gumira. A legtöbb autós meg szokta várni az első havat, ami több szempontból sem jó. Egyrészt nem szerencsés sorban állni bepánikolt autóstársakkal gumicserére várva, másrészt csúcsszezonban az árak is el szoktak szállni.

Winterreifen mit EiszapfenA közhiedelem szerint a gumicsere ideje akkor jön el, ha hőmérséklet 7 fok alá esik. A 7 fok csalóka, mert nem a hőmérsékletre, hanem az útra vonatkozik. Egyébként ezt az értéket a gumigyártók “ültették” bele az autósok felébe, de irányadónak nem rossz.

 

 

A gumi viselkedése

Amíg száraz az idő, a nyári gumi is elfogadható, bár tény, hogy hidegben megkeményedik, megmerevedik, ellentétben a téli gumival, ami puhább, s hideg időszakban dolgozik a legideálisabb körülmények között.

Az igazán jelentős különbség azonban hideg és csapadékos időben jelentkezik, amikor a téli gumik biztonsági előnyei hatványozottan előtérbe kerülnek.

Külön felni vagy átszerelés?

A legtöbb gumis azt mondja, jobb a gumikat átszerelni, mint külön felnin tartani a téli és nyári gumit. Tény, hogy a szakszerű szereléssel nincs gond, az abroncs peremszerkezete jól bírja ezt a fajta igénybevételt. Ami az átszerelés mellett szól, az az hogy ilyenkor biztosan ki lesznek egyensúlyozva  a kerekek, ellenőrizve lesz a nyomás, míg ha külön felnin tartjuk, pláne ha otthon mi magunk cseréljük le, ezeket nem feltétlenül végezzük el. Pedig a szelep ellenőrzése, ha kell, cseréje, a kiegyensúlyozás és a nyomásbeállítás mindig kötelező.

Ellenérvként lehetne említeni, hogy az évenkénti rendszeres átszerelés nem tesz jót a gumiknak, valamennyire csak megterheli az abroncsot, ezért hosszú távon jobb külön tartani és főleg így praktikusabb is.

Alu- vagy lemezfelni?

winterband02Télre az alufelniket is célszerű félretenni, lecserélni hagyományos lemezfelnire, mivel a könnyűfém felületre ártalmasabb a sólé, így árthat a külcsínnek.

Hogyan tároljuk a gumit, állítva vagy fektetve?

Ha a gumi nincs felnin, akkor jobb fektetve tárolni, mivel álló helyzetben tárolt gumi némileg vetemedik, így üthetnek még a kiegyensúlyozás ellenére is. Igaz ez pár km után megszűnik. Állítva tárolás esetén megoldás lehet a gumik rendszeres forgatása.

Ideális esetben a felnin lévő és a szóló abroncsokat is rúdra felhúzva kellene tartani szakértők szerint, de ez nem mindig kivitelezhető. Jó megoldás a felnin lévő gumikat polcon, állítva tárolni és rendszeresen forgatni. Levegőből elég a normál nyomás. Száraz, napmentes helyen tároljuk.

Porfilmélység

teli-gumi-szazforintos-tesztA törvény nem tesz különbséget a téli és a nyári gumi minimális profilmélysége között, ami 1.6 mm. A vezess.hu szakértője szerint célszerűbb és főleg biztonságosabb téli gumiknál a minimum 3-4 mm-es profil. Mivel csapadékosabb időszakban használjuk, az ennél kisebb profilú gumi már nem tud annyi vizet kiszorítani, így könnyebben megcsúszik, kevésbé stabil és biztonságos.

Levegőnyomás, mennyi az annyi?

Minden autón vagy a tanknyílásban vagy az első ajtó környékén feltüntetik a nyomásértéket. Fontos tudni, hogy ez a hideg abroncsra vonatkozó érték. Ha már pár km-t mentünk az autóval, az a gumi már nem hideg. Normál értékre felfújt gumi 5-10 km után +0,3 bar értékkel többet mutat. Ezért a meleg gumit mi is ennyivel fújjuk tovább.

A guminyomás legalább annyira fontos a gumi élettartamára vonatkozva, mint a vezetési stílus. Puha abroncs élettartama 10-15 százalékkal csökken. Ráadásul a puha gumi könnyebben megúszik, növeli a féktávot és egyenetlenül kopik.

Biztonságos téli közlekedést mindenkinek!

forrás: vezess.hu