Szabályos vagy sem? LED-es fényforrások az autóban

Üzletünkben is tapasztaljuk, hogy a LED-es fényforrások mondhatni virágkorukat érik. Ha példának veszünk egy elterjedt T10-es betűzős helyzetjelző izzót, kb 1 db hagyományos izzószálasra jut 10 db LED-es értékesítése. És még csak nem is túloztunk.

Miért olyan népszerű a LED?

Előzetesen vizsgáljuk meg az előnyeit:

  • Energiatakarékos: Legnagyobb előnyük az energiatakarékosság. Működésükkor nem egy fémszál felmelegedéséből, izzásából érik el a fény kibocsátását, hanem elektronok szabadulnak fel, így nincs hőveszteségük. A hagyományos izzókhoz képest így akár 90% energia-megtakarítás is mérhető.
  • Fény hasznosítása: A hagyományos izzók az áram nagy részét melegítésre használják, nem pedig világításra, ezért igen alacsony a fényhasznosításuk: 8-14Im/W. A LED értékei általában 50-80 Im/W, de léteznek már 100Im/W értékűek is.
  • Hőtermelés: A hőtermelése minimális, ezért felhasználható olyan helyeken is, ahol a melegedés veszélyforrás lehet.
  • Élettartam: A hagyományos izzók megközelítőleg 1000 üzemórát bírnak, a halogén izzók 3-5 ezret, a kompakt fénycső 8-12 ezret, a LED pedig 30-100 ezret.
  • Szemre való hatása: Nem vibrál, ezért nem bántja a szemet
  • Fény irányíthatósága: LED esetében alacsony, vagy egyáltalán nincs fényszmog, vagyis oda világít ahol arra szükség van.
  • Fényerő szabályzása: Fényereje szabályozható, negatív következménye nincs.
  • Színválaszték: Egy foglalat több színű fény kibocsátására képes. Több, mint 16 millió szín elérhető megfelelő keveréssel.
  • Késleltetés nélkül kapcsolható: Nem szükséges megvárni a bemelegedést a megfelelő fényerősséghez. A LED azonnal produkálja  a kívánt fény erősségét.
  • Ki/BE – kapcsolás: A sok ki-be kapcsolásnak nincs élettartamot rövidítő hatása.
  • Rázkódás, ütés: Mivel izzószálat nem tartalmaz egy rázkódás, vagy ütés nem feltétlenül jár a fényforrás elvesztésével. Az autóiparban emiatt egyre gyakoribb a felhasználása.
  • Fényspektrum: Fényspektruma keskeny, nem tartozik bele sem az UV, sem az infravörös tartomány, ezért nem károsítja a tárgyak anyagát, színét. Kirakatban ezért ideális megoldás.

Talán a felsorolásból kitűnt, hogy általánosságban gyűjtöttük össze a LED-ek előnyeit, de mi a helyzet, ha az autóiparban használjuk fel őket? Ha megkérdezünk egy vásárlót, hogy miért akar LED-et, legtöbbször a “mert jól néz ki” választ kapjuk, pedig ettől jóval komolyabb érvek is szólnak mellette. Elég ha csak a LED-es féklámpa felvillanási idejét nézzük. Mivel egy LED lámpa ~0,2 mp-cel hamarabb villan fel, a mögöttünk érkező autóstársunk féktávolságát csökkenthetjük akár 5-6 méterrel is.

LED-es fényforrások megjelenése személygépjárművekben

image_V_38
Személygépkocsik LED-es jelzőlámpái és fényszórói

A modern személygépjárművekben egyre gyakrabban találkozhatunk LED-es fényforrásokkal, melyek napjainkban már valamennyi funkciót betöltő lámpatípusban megtalálhatók. Beltéri világítási funkciók közül a műszerfal és kijelző elemek, gombok, kesztyűtartó világítás, és beltéri segédfények jelentős hányada fényemittáló diódás. Ennek oka a LED-ek számos előnyös tulajdonsága volt, melyeket a közlekedésben kiválóan ki lehet használni. Ezek közül a fontosabbak a kiváló fényhasznosítás, a hosszú élettartam, nagy fényáram és fénysűrűség, a kis méret, a változatos szín és színhőmérséklet paletta, a rendkívül gyors felfutási és újragyújtási idő, és a fizikai behatásoknak való jó ellenálló képesség. Féklámpáknál kifejezetten előnyös a milliszekundumos felfutási idő, hiszen így átlagosan 0.2 másodperccel gyorsabb, mint a hagyományos izzólámpák. A különbség szemmel is jól észrevehető olyan járművek esetén, melyeknél hagyományos féklámpa mellett LED-es pót féklámpával vannak felszerelve. Habár a 0.2 s nem tűnik jelentős különbségnek, azonban 100 km/h-s sebességnél a gyorsabb reakció akár 6,5 méterrel rövidebb fékutat eredményezhet, ami elég lehet egy baleset elkerüléséhez is.

Azonban a megfelelő minőséghez és egyáltalán az alkalmazhatósághoz hosszadalmas fejlesztések szükségeltettek. Például a nagy teljesítményű LED-ek komoly hűtést igényelnek, ami egy zárt lámpatest és karosszéria esetén komoly kihívást jelent. Másik hátráltató tényező a nehézkes és drága fényforrás csere, amit sokszor csak szakszervizek képesek elvégezni, és csak panelenként lehetségesek, amennyiben a felépítés moduláris. Így amennyiben csak egy darab, vagy mindössze néhány dióda romlik el, úgy sokszor a teljes panelt ki kell cserélni. Ezért napjainkban még sok gyártó ódzkodik attól, hogy alsó-középkategóriás járműveiket LED-es fényszóróval vagy féklámpával szerelje fel.

Az újfajta LED-es fényforrások alkalmazása a luxus járművekben kezdődött, és az összes jelentősebb lámpafejlesztést és újítást felsőkategóriás modellekben mutatták be. Ez egyrészt piaci szempontból is fontos volt, a presztízst hivatott erősíteni, másrészt újfajta „futurisztikus” dizájnt is kölcsönzött. Majd a tömeggyártásnak köszönhetően – ahogy lenni szokott – a közép és alsókategóriás típusokban is fokozatosan megjelentek.

Az első LED-es féklámpát 2000-ben a Cadillac mutatta be a DeVille modellben. Mindemellett a hátsó szélvédőn található pót féklámpa is LED diódasort alkalmazott.

image_V_39
Az első LED-es féklámpa – Cadillac DeVille

A féklámpák után sokan várták a LED-es fényszórók bemutatását, azonban ez 2007-ig nem történt meg. Ez főként a kék és UV LED-ek késői megjelenésének és az azt követő hosszadalmas technológiai fejlesztéseknek volt köszönhető, amelyek 2004-től ugyan felgyorsultak, de sokáig nem tették lehetővé a nagy teljesítményű fehér LED-ek napjainkban tapasztalható széleskörű alkalmazhatóságát. Ezért az első, tömeggyártásba kerülő világítódiódás fényszórólámpát csak 2007-ben mutatta be a Lexus, az LS600-as modellben. A lámpatestben a LED-ek ekkor még csak a tompított fényt valamint a helyzetjelzőt szolgáltatták, a távolsági és az index fényt halogén fényforrások biztosították.

image_V_40
Az első LED-es fényszóró – Lexus LS600

A világon az első, teljes mértékben LED világítást alkalmazó („all-LED Technology”) gépkocsi pedig az AUDI R8 2009-es modellje volt, melyben a tompított és távolsági fény mellett a helyzetjelzőlámpa, tolatólámpa és az összes index lámpa is fényemittáló diódás volt.

image_V_41
AUDI R8 2009 – Az első össz-LED technológiás személygépjármű

A fenti konkrét példák gyárilag kerültek bele az autókba, s ezzel egy új irányvonalat is kijelöltek, ami szinte divattá nőtte ki magát. Így csak idő kérdése volt, mikor kezdenek bele – főleg távol keleti országok – az utólagos LED-es fényforrások gyártásába. A kérdés már csak annyi, hogy szabályos-e, ha lecseréljük az autónkban a gyári izzót LED-esre?

A szabványok útvesztőjében

A törvények hatálya többek között kitér a jármű világítás funkcióinak típusára, a lámpatestek beépítési helyére, szabályozzák azok felépítését, az alkalmazható fényforrásait, színét és fénytechnikai jellemzőit.

Európában az UNECE (United Nations Economic Commission for Europe), magyarul ENSZ-EGB (Egyesült Nemzetek Szervezete Európai Gazdasági Bizottsága) által megalkotott ECE szabályozásai és az azokon alapuló nemzeti előírások tartalmazzák a gépjárművek világító és fényjelző berendezéseit érintő kötelező előírásokat – „Egyezmény a közúti járművekre, a közúti járművekbe szerelhető alkatrészekre, illetve a közúti járműveknél használatos tartozékokra vonatkozó egységes műszaki előírások elfogadásáról és ezen előírások alapján kibocsátott jóváhagyások kölcsönös elismerésének feltételeiről”. Léteznek emellett az EEC (European Economic Community) magyarul EGK (Európai Gazdasági Közösség) által kiadott rendeletek is.

A gépjárművek világítóberendezésekre vonatkozó, Magyarországon elfogadott ENSZ-EGB (ECE) előírások a mérvadóak.

A fényszórók és a hozzájuk tartozó fényforrások biztonságtechnikailag releváns gépjárműtartozéknak tekintendők, vagyis a gépjármű forgalomba állása előtt hivatalos jóváhagyást igényelnek, és az eredeti konstrukció szabályoknak ellentmondó átalakítása vagy manipulálása nem megengedett.

Minden fényszóró azzal a fényforrással (halogén, xenon vagy LED) együtt kapja meg a típusvizsgát, amellyel üzemeltetni kell. Ha a fényforrást egy nem típusellenőrzött, a fényszóró engedélyében nem szereplő fényforrásra cserélik, akkor az engedély, és ezzel a jármű forgalmi engedélye is érvénytelenné válik.

Ezt a jóváhagyást magán a fényforráson is fel kell tüntetni, ezt hívja a köznyelv E-jelnek. A jóváhagyási jel körbe írt nyomtatott, álló, nagy E betű és a betű után indexként írt – a jóváhagyó államot meghatározó – egy vagy kétjegyű jelzőszám és a kiadásának alapjául szolgáló ENSZ-EGB előírás számjele, az előírás változatának számjele, továbbá egyéb jelzések.

Vettük a fáradtságot és átnéztük pontosan melyik lámpa esetén is követelik meg a jóváhagyási jel meglétét:

A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó általános üzemeltetési műszaki feltételek

37. § (1) A járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged. Ez a rendelkezés nem vonatkozik az olyan világítóberendezésekre, amelyeknek a fénye a jármű üzemszerű használata során kívülről sem közvetlenül, sem közvetve nem látható (pl. csomagtér-megvilágító lámpa, szerelőlámpa), továbbá azokra a világító-, illetőleg fényjelző berendezésekre, amelyeket a világító- és fényjelző berendezések elhelyezése tekintetében jóváhagyási jellel ellátott járműveken gyárilag helyeztek el.

38. § (3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni.

Távolsági fényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek

42. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott távolsági fényszórót szabad felszerelni.

Tompított fényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek

44. § (1) A járműre csak jóváhagyási jellel ellátott tompított fényszórót szabad felszerelni. A jármű egyedi forgalomba helyezésének engedélyezése során – a tompított fényszóró által biztosított megvilágítási kép vizsgálata alapján – e rendelkezés alól a közlekedési hatóság felmentést adhat.

Ködfényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek

46. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott ködfényszórót szabad felszerelni.

Rendszámtábla megvilágító lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

50. § (1) A gépkocsira és pótkocsijára csak jóváhagyási jellel ellátott rendszámtábla megvilágító lámpát szabad felszerelni.

Helyzetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

55. § (1) A gépjárműre, a mezőgazdasági vontatóra, a lassú járműre és a pótkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott helyzetjelző lámpát szabad felszerelni.

Irányjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

63. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott irányjelző lámpát szabad felszerelni.

Féklámpára vonatkozó további műszaki feltételek

65. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott féklámpát szabad felszerelni.

Konklúzió avagy össznépi E-jel keresés

Mivel gyakorlatilag a összes fontos lámpatípus esetén megkövetelik a fényforrás jóváhagyási jelét, körültekintőnek kell lennie mindenkinek, aki a gyári halogén vagy normál izzóját le akarja cserélni mondjuk LED-esre. Csak E-jellel ellátott LED fényforrást tehetnénk be autónkba. Ilyen azonban nem létezik (még).
Egyes okfejtések szerint egy LED fényforrás sem kaphat jóváhagyási E-jelet, mivel a foglalatra vonatkozó szabvány pontosan leírja az izzószál méretét, pozícióját. LED esetén pedig ilyen nincs.

Valószínű előbb-utóbb a jogszabályok is módosulni fognak és engedékenyebb lesz ezen a téren. Jó példa erre a 3. féklámpa, amit kb 15-20 éve büntettek, majd  miután az új autókon széria felszerelés lett, az irányadó szabályok is módosítva lettek.

Addig azonban a LED-es fényforrásokat mindenki csak saját felelősségére használja.

Források: vezess.hu, rs-shop.hu, bme.hu