Sokan nem kérnek autóvásárláskor ülésfűtést, aminek több oka is lehet: nem volt épp raktáron ilyen típus, vagy egy drága felszereltséghez járt volna csak ez az extra.
Nem maradtak le semmiről akik így döntöttek: az ülésfűtés ugyanis utólagosan is pótolható.
Alapvetően két típust különböztetünk meg: a karbon- illetve a teflonszálas kivitelt, ezen belül kaphatóak az ülésre helyezhető, kevésbé tartós megoldások, és a komolyabb, akár gyári minőségű beépíthető fűtések.
Az első kérdés ami felmerül a választáskor: teflon vagy karbon szálas? A teflon esetében egy kevlár védőbevonatú teflon vezeték adja le a hőt, külön felfűtéssel és hőmegtartással. Ha a vezeték sérül, cserére szorul a teljes párna.
Fontos tudnunk a fűtendő terület nagyságát is, hiszen ebben az esetben nem szabhatjuk méretre a fűtőpárnánkat.
A karbonszálas technológiánál egy szövetbe integrált szénszálas vezeték adja le a hőt, mely egyenletes, ellenállás elvű felfűtéssel működik.
Méretre vágható, éppen ezért a meghibásodásától is kevésbé kell tartanunk, hiszen a hajszálvékony szénszálak szövete egyenletes hőmérsékletet ad le mindenhol, sőt még lyukakat is vághatunk bele, ha a kárpit rögzítése ezt megkívánja.
Hogy ki melyik típust választja, egyéni döntés kérdése, a beszereléshez azonban – ha úgy döntünk, mi magunk vesszük kézbe – jó ha megfogadunk néhány tanácsot.
- Határozzuk meg a fűtőlapok helyét az ülésen! Az üléshuzat fém merevítőpálcáit kerüljük el, ezek zárlatot okozhatnak a fűtőlap kidörzsölésével.
- Szereljük ki az ülést. Ha a légzsák az ülésben van, vegyük le a gyújtást és várjunk legalább 30 percet. A szerelés alatt ne adjunk rá gyújtást és vigyázzunk a légzsák vezetékeire, ne húzzuk szét azokat. Járművünk szerelési útmutatója megadja a pontos instrukciókat, hogyan bánjunk vele.
- Válasszuk szét az ülőlapot és háttámlát, távolítsuk el azokat a borításokat, amik a kárpit szerelésében akadályozhatnak. Majd távolítsuk el a kárpitot az ülőfelületről.
- Kétoldalú ragasztóval rögzítsük a fűtőlapot a felületre, elkerülve az üléshuzat fém merevítőpálcáit. Az ülésfűtő elem vezetékei feketék, az üléstámláé sárga-piros-fekete színűek.
- Fúrjuk át hegyes szerszámmal a szivacsot, majd fűzzük át a lyukon a kábelköteget. Szereljük vissza a kárpitot és a borításokat.
- A háttámla esetében ugyanígy járjunk el, valamelyik oldal felé vezetve ki a kábelt.
- Az ülések összeszerelése után a két fekete csatlakozó összekapcsolása következik. A tökéletes rögzítéssel elejét vehetjük a menet közbeni vibrációknak, zajoknak. A vezetékek ne legyenek forró, mozgó vagy éles alkatrész közelében, meghibásodás, zárlat vagy túlmelegedés lehet a következménye.
A padlókárpit alatt vezessük el a kábelköteget. A piros (pozitív) és fekete (negatív) vezetéket biztosítékon keresztül kössük be autónk elektromos rendszerébe. Olyan ponthoz csatlakoztassuk, ami a gyújtás ráadása után kerül áram alá, így nem fogja lemeríteni az akkumulátort, ha bekapcsolva felejtettük a fűtést autónk leállítása után.
- Az ülés visszaszerelése után csatlakoztassuk a légzsák vezetékeit. Ezt csak akkor tehetjük meg, ha nincs rajta gyújtás! Az ülés felől jövő vezetékhez csatlakoztassuk fűtés korábban befűzött vezetékeit.
- A kapcsoló helyének meghatározásához néhány ötlet: Első ülések esetén a sebességváltó karja körüli borítás, az ülések sínjének oldalsó borítása. Hátsó ülések esetén: a sebességváltó karja körüli borítás, oszlopborítás, középkonzol. Ha kiválasztottuk a helyét készítsünk 20 mm átmérőjű furatot. A kapcsolót a furatba helyezve csatlakoztassuk a vezetéket, majd illesszük a konzolt helyére!
- Végül nincs más dolgunk, mint ellenőrizni minden kapcsoló állásban a fűtést!
Noha az ülésfűtés beszerelése otthoni is elvégezhető „beavatkozás”, mégis ha tehetjük, bízzuk szakemberre ezt a munkát, így biztosan a várt eredményt élvezhetjük a legnagyobb hidegben is!
Forrás: Powertuning