Lassan november közepe, ideje lesz átállni téli gumira. A legtöbb autós meg szokta várni az első havat, ami több szempontból sem jó. Egyrészt nem szerencsés sorban állni bepánikolt autóstársakkal gumicserére várva, másrészt csúcsszezonban az árak is el szoktak szállni.
A közhiedelem szerint a gumicsere ideje akkor jön el, ha hőmérséklet 7 fok alá esik. A 7 fok csalóka, mert nem a hőmérsékletre, hanem az útra vonatkozik. Egyébként ezt az értéket a gumigyártók „ültették” bele az autósok felébe, de irányadónak nem rossz.
A gumi viselkedése
Amíg száraz az idő, a nyári gumi is elfogadható, bár tény, hogy hidegben megkeményedik, megmerevedik, ellentétben a téli gumival, ami puhább, s hideg időszakban dolgozik a legideálisabb körülmények között.
Az igazán jelentős különbség azonban hideg és csapadékos időben jelentkezik, amikor a téli gumik biztonsági előnyei hatványozottan előtérbe kerülnek.
Külön felni vagy átszerelés?
A legtöbb gumis azt mondja, jobb a gumikat átszerelni, mint külön felnin tartani a téli és nyári gumit. Tény, hogy a szakszerű szereléssel nincs gond, az abroncs peremszerkezete jól bírja ezt a fajta igénybevételt. Ami az átszerelés mellett szól, az az hogy ilyenkor biztosan ki lesznek egyensúlyozva a kerekek, ellenőrizve lesz a nyomás, míg ha külön felnin tartjuk, pláne ha otthon mi magunk cseréljük le, ezeket nem feltétlenül végezzük el. Pedig a szelep ellenőrzése, ha kell, cseréje, a kiegyensúlyozás és a nyomásbeállítás mindig kötelező.
Ellenérvként lehetne említeni, hogy az évenkénti rendszeres átszerelés nem tesz jót a gumiknak, valamennyire csak megterheli az abroncsot, ezért hosszú távon jobb külön tartani és főleg így praktikusabb is.
Alu- vagy lemezfelni?
Télre az alufelniket is célszerű félretenni, lecserélni hagyományos lemezfelnire, mivel a könnyűfém felületre ártalmasabb a sólé, így árthat a külcsínnek.
Hogyan tároljuk a gumit, állítva vagy fektetve?
Ha a gumi nincs felnin, akkor jobb fektetve tárolni, mivel álló helyzetben tárolt gumi némileg vetemedik, így üthetnek még a kiegyensúlyozás ellenére is. Igaz ez pár km után megszűnik. Állítva tárolás esetén megoldás lehet a gumik rendszeres forgatása.
Ideális esetben a felnin lévő és a szóló abroncsokat is rúdra felhúzva kellene tartani szakértők szerint, de ez nem mindig kivitelezhető. Jó megoldás a felnin lévő gumikat polcon, állítva tárolni és rendszeresen forgatni. Levegőből elég a normál nyomás. Száraz, napmentes helyen tároljuk.
Porfilmélység
A törvény nem tesz különbséget a téli és a nyári gumi minimális profilmélysége között, ami 1.6 mm. A vezess.hu szakértője szerint célszerűbb és főleg biztonságosabb téli gumiknál a minimum 3-4 mm-es profil. Mivel csapadékosabb időszakban használjuk, az ennél kisebb profilú gumi már nem tud annyi vizet kiszorítani, így könnyebben megcsúszik, kevésbé stabil és biztonságos.
Levegőnyomás, mennyi az annyi?
Minden autón vagy a tanknyílásban vagy az első ajtó környékén feltüntetik a nyomásértéket. Fontos tudni, hogy ez a hideg abroncsra vonatkozó érték. Ha már pár km-t mentünk az autóval, az a gumi már nem hideg. Normál értékre felfújt gumi 5-10 km után +0,3 bar értékkel többet mutat. Ezért a meleg gumit mi is ennyivel fújjuk tovább.
A guminyomás legalább annyira fontos a gumi élettartamára vonatkozva, mint a vezetési stílus. Puha abroncs élettartama 10-15 százalékkal csökken. Ráadásul a puha gumi könnyebben megúszik, növeli a féktávot és egyenetlenül kopik.
Biztonságos téli közlekedést mindenkinek!
forrás: vezess.hu