Szabályos vagy sem? LED-es fényforrások az autóban

Üzletünkben is tapasztaljuk, hogy a LED-es fényforrások mondhatni virágkorukat érik. Ha példának veszünk egy elterjedt T10-es betűzős helyzetjelző izzót, kb 1 db hagyományos izzószálasra jut 10 db LED-es értékesítése. És még csak nem is túloztunk.

Miért olyan népszerű a LED?

Előzetesen vizsgáljuk meg az előnyeit:

  • Energiatakarékos: Legnagyobb előnyük az energiatakarékosság. Működésükkor nem egy fémszál felmelegedéséből, izzásából érik el a fény kibocsátását, hanem elektronok szabadulnak fel, így nincs hőveszteségük. A hagyományos izzókhoz képest így akár 90% energia-megtakarítás is mérhető.
  • Fény hasznosítása: A hagyományos izzók az áram nagy részét melegítésre használják, nem pedig világításra, ezért igen alacsony a fényhasznosításuk: 8-14Im/W. A LED értékei általában 50-80 Im/W, de léteznek már 100Im/W értékűek is.
  • Hőtermelés: A hőtermelése minimális, ezért felhasználható olyan helyeken is, ahol a melegedés veszélyforrás lehet.
  • Élettartam: A hagyományos izzók megközelítőleg 1000 üzemórát bírnak, a halogén izzók 3-5 ezret, a kompakt fénycső 8-12 ezret, a LED pedig 30-100 ezret.
  • Szemre való hatása: Nem vibrál, ezért nem bántja a szemet
  • Fény irányíthatósága: LED esetében alacsony, vagy egyáltalán nincs fényszmog, vagyis oda világít ahol arra szükség van.
  • Fényerő szabályzása: Fényereje szabályozható, negatív következménye nincs.
  • Színválaszték: Egy foglalat több színű fény kibocsátására képes. Több, mint 16 millió szín elérhető megfelelő keveréssel.
  • Késleltetés nélkül kapcsolható: Nem szükséges megvárni a bemelegedést a megfelelő fényerősséghez. A LED azonnal produkálja  a kívánt fény erősségét.
  • Ki/BE – kapcsolás: A sok ki-be kapcsolásnak nincs élettartamot rövidítő hatása.
  • Rázkódás, ütés: Mivel izzószálat nem tartalmaz egy rázkódás, vagy ütés nem feltétlenül jár a fényforrás elvesztésével. Az autóiparban emiatt egyre gyakoribb a felhasználása.
  • Fényspektrum: Fényspektruma keskeny, nem tartozik bele sem az UV, sem az infravörös tartomány, ezért nem károsítja a tárgyak anyagát, színét. Kirakatban ezért ideális megoldás.

Talán a felsorolásból kitűnt, hogy általánosságban gyűjtöttük össze a LED-ek előnyeit, de mi a helyzet, ha az autóiparban használjuk fel őket? Ha megkérdezünk egy vásárlót, hogy miért akar LED-et, legtöbbször a „mert jól néz ki” választ kapjuk, pedig ettől jóval komolyabb érvek is szólnak mellette. Elég ha csak a LED-es féklámpa felvillanási idejét nézzük. Mivel egy LED lámpa ~0,2 mp-cel hamarabb villan fel, a mögöttünk érkező autóstársunk féktávolságát csökkenthetjük akár 5-6 méterrel is.

LED-es fényforrások megjelenése személygépjárművekben

image_V_38
Személygépkocsik LED-es jelzőlámpái és fényszórói

A modern személygépjárművekben egyre gyakrabban találkozhatunk LED-es fényforrásokkal, melyek napjainkban már valamennyi funkciót betöltő lámpatípusban megtalálhatók. Beltéri világítási funkciók közül a műszerfal és kijelző elemek, gombok, kesztyűtartó világítás, és beltéri segédfények jelentős hányada fényemittáló diódás. Ennek oka a LED-ek számos előnyös tulajdonsága volt, melyeket a közlekedésben kiválóan ki lehet használni. Ezek közül a fontosabbak a kiváló fényhasznosítás, a hosszú élettartam, nagy fényáram és fénysűrűség, a kis méret, a változatos szín és színhőmérséklet paletta, a rendkívül gyors felfutási és újragyújtási idő, és a fizikai behatásoknak való jó ellenálló képesség. Féklámpáknál kifejezetten előnyös a milliszekundumos felfutási idő, hiszen így átlagosan 0.2 másodperccel gyorsabb, mint a hagyományos izzólámpák. A különbség szemmel is jól észrevehető olyan járművek esetén, melyeknél hagyományos féklámpa mellett LED-es pót féklámpával vannak felszerelve. Habár a 0.2 s nem tűnik jelentős különbségnek, azonban 100 km/h-s sebességnél a gyorsabb reakció akár 6,5 méterrel rövidebb fékutat eredményezhet, ami elég lehet egy baleset elkerüléséhez is.

Azonban a megfelelő minőséghez és egyáltalán az alkalmazhatósághoz hosszadalmas fejlesztések szükségeltettek. Például a nagy teljesítményű LED-ek komoly hűtést igényelnek, ami egy zárt lámpatest és karosszéria esetén komoly kihívást jelent. Másik hátráltató tényező a nehézkes és drága fényforrás csere, amit sokszor csak szakszervizek képesek elvégezni, és csak panelenként lehetségesek, amennyiben a felépítés moduláris. Így amennyiben csak egy darab, vagy mindössze néhány dióda romlik el, úgy sokszor a teljes panelt ki kell cserélni. Ezért napjainkban még sok gyártó ódzkodik attól, hogy alsó-középkategóriás járműveiket LED-es fényszóróval vagy féklámpával szerelje fel.

Az újfajta LED-es fényforrások alkalmazása a luxus járművekben kezdődött, és az összes jelentősebb lámpafejlesztést és újítást felsőkategóriás modellekben mutatták be. Ez egyrészt piaci szempontból is fontos volt, a presztízst hivatott erősíteni, másrészt újfajta „futurisztikus” dizájnt is kölcsönzött. Majd a tömeggyártásnak köszönhetően – ahogy lenni szokott – a közép és alsókategóriás típusokban is fokozatosan megjelentek.

Az első LED-es féklámpát 2000-ben a Cadillac mutatta be a DeVille modellben. Mindemellett a hátsó szélvédőn található pót féklámpa is LED diódasort alkalmazott.

image_V_39
Az első LED-es féklámpa – Cadillac DeVille

A féklámpák után sokan várták a LED-es fényszórók bemutatását, azonban ez 2007-ig nem történt meg. Ez főként a kék és UV LED-ek késői megjelenésének és az azt követő hosszadalmas technológiai fejlesztéseknek volt köszönhető, amelyek 2004-től ugyan felgyorsultak, de sokáig nem tették lehetővé a nagy teljesítményű fehér LED-ek napjainkban tapasztalható széleskörű alkalmazhatóságát. Ezért az első, tömeggyártásba kerülő világítódiódás fényszórólámpát csak 2007-ben mutatta be a Lexus, az LS600-as modellben. A lámpatestben a LED-ek ekkor még csak a tompított fényt valamint a helyzetjelzőt szolgáltatták, a távolsági és az index fényt halogén fényforrások biztosították.

image_V_40
Az első LED-es fényszóró – Lexus LS600

A világon az első, teljes mértékben LED világítást alkalmazó („all-LED Technology”) gépkocsi pedig az AUDI R8 2009-es modellje volt, melyben a tompított és távolsági fény mellett a helyzetjelzőlámpa, tolatólámpa és az összes index lámpa is fényemittáló diódás volt.

image_V_41
AUDI R8 2009 – Az első össz-LED technológiás személygépjármű

A fenti konkrét példák gyárilag kerültek bele az autókba, s ezzel egy új irányvonalat is kijelöltek, ami szinte divattá nőtte ki magát. Így csak idő kérdése volt, mikor kezdenek bele – főleg távol keleti országok – az utólagos LED-es fényforrások gyártásába. A kérdés már csak annyi, hogy szabályos-e, ha lecseréljük az autónkban a gyári izzót LED-esre?

A szabványok útvesztőjében

A törvények hatálya többek között kitér a jármű világítás funkcióinak típusára, a lámpatestek beépítési helyére, szabályozzák azok felépítését, az alkalmazható fényforrásait, színét és fénytechnikai jellemzőit.

Európában az UNECE (United Nations Economic Commission for Europe), magyarul ENSZ-EGB (Egyesült Nemzetek Szervezete Európai Gazdasági Bizottsága) által megalkotott ECE szabályozásai és az azokon alapuló nemzeti előírások tartalmazzák a gépjárművek világító és fényjelző berendezéseit érintő kötelező előírásokat – „Egyezmény a közúti járművekre, a közúti járművekbe szerelhető alkatrészekre, illetve a közúti járműveknél használatos tartozékokra vonatkozó egységes műszaki előírások elfogadásáról és ezen előírások alapján kibocsátott jóváhagyások kölcsönös elismerésének feltételeiről”. Léteznek emellett az EEC (European Economic Community) magyarul EGK (Európai Gazdasági Közösség) által kiadott rendeletek is.

A gépjárművek világítóberendezésekre vonatkozó, Magyarországon elfogadott ENSZ-EGB (ECE) előírások a mérvadóak.

A fényszórók és a hozzájuk tartozó fényforrások biztonságtechnikailag releváns gépjárműtartozéknak tekintendők, vagyis a gépjármű forgalomba állása előtt hivatalos jóváhagyást igényelnek, és az eredeti konstrukció szabályoknak ellentmondó átalakítása vagy manipulálása nem megengedett.

Minden fényszóró azzal a fényforrással (halogén, xenon vagy LED) együtt kapja meg a típusvizsgát, amellyel üzemeltetni kell. Ha a fényforrást egy nem típusellenőrzött, a fényszóró engedélyében nem szereplő fényforrásra cserélik, akkor az engedély, és ezzel a jármű forgalmi engedélye is érvénytelenné válik.

Ezt a jóváhagyást magán a fényforráson is fel kell tüntetni, ezt hívja a köznyelv E-jelnek. A jóváhagyási jel körbe írt nyomtatott, álló, nagy E betű és a betű után indexként írt – a jóváhagyó államot meghatározó – egy vagy kétjegyű jelzőszám és a kiadásának alapjául szolgáló ENSZ-EGB előírás számjele, az előírás változatának számjele, továbbá egyéb jelzések.

Vettük a fáradtságot és átnéztük pontosan melyik lámpa esetén is követelik meg a jóváhagyási jel meglétét:

A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó általános üzemeltetési műszaki feltételek

37. § (1) A járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged. Ez a rendelkezés nem vonatkozik az olyan világítóberendezésekre, amelyeknek a fénye a jármű üzemszerű használata során kívülről sem közvetlenül, sem közvetve nem látható (pl. csomagtér-megvilágító lámpa, szerelőlámpa), továbbá azokra a világító-, illetőleg fényjelző berendezésekre, amelyeket a világító- és fényjelző berendezések elhelyezése tekintetében jóváhagyási jellel ellátott járműveken gyárilag helyeztek el.

38. § (3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni.

Távolsági fényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek

42. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott távolsági fényszórót szabad felszerelni.

Tompított fényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek

44. § (1) A járműre csak jóváhagyási jellel ellátott tompított fényszórót szabad felszerelni. A jármű egyedi forgalomba helyezésének engedélyezése során – a tompított fényszóró által biztosított megvilágítási kép vizsgálata alapján – e rendelkezés alól a közlekedési hatóság felmentést adhat.

Ködfényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek

46. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott ködfényszórót szabad felszerelni.

Rendszámtábla megvilágító lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

50. § (1) A gépkocsira és pótkocsijára csak jóváhagyási jellel ellátott rendszámtábla megvilágító lámpát szabad felszerelni.

Helyzetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

55. § (1) A gépjárműre, a mezőgazdasági vontatóra, a lassú járműre és a pótkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott helyzetjelző lámpát szabad felszerelni.

Irányjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

63. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott irányjelző lámpát szabad felszerelni.

Féklámpára vonatkozó további műszaki feltételek

65. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott féklámpát szabad felszerelni.

Konklúzió avagy össznépi E-jel keresés

Mivel gyakorlatilag a összes fontos lámpatípus esetén megkövetelik a fényforrás jóváhagyási jelét, körültekintőnek kell lennie mindenkinek, aki a gyári halogén vagy normál izzóját le akarja cserélni mondjuk LED-esre. Csak E-jellel ellátott LED fényforrást tehetnénk be autónkba. Ilyen azonban nem létezik (még).
Egyes okfejtések szerint egy LED fényforrás sem kaphat jóváhagyási E-jelet, mivel a foglalatra vonatkozó szabvány pontosan leírja az izzószál méretét, pozícióját. LED esetén pedig ilyen nincs.

Valószínű előbb-utóbb a jogszabályok is módosulni fognak és engedékenyebb lesz ezen a téren. Jó példa erre a 3. féklámpa, amit kb 15-20 éve büntettek, majd  miután az új autókon széria felszerelés lett, az irányadó szabályok is módosítva lettek.

Addig azonban a LED-es fényforrásokat mindenki csak saját felelősségére használja.

Források: vezess.hu, rs-shop.hu, bme.hu

21 thoughts on “Szabályos vagy sem? LED-es fényforrások az autóban”

  1. Érdeklödőm hogy 2004.évjáratú skoda fabiába rakhatók manapság kapható 4000-6000-ft.ért árult ledfényszorót? Megnéztem egyet a foglalat H-4-ES.
    Válaszukat köszönöm.Lava

    1. Kedves Endre!

      A kérdésre a válaszunkat két részre szeretni bontani:
      Igen, létezik H4-es foglalattal LED fényszóró, amit akár webshopunkban is megvásárolhat, pl ezen a linken: LED fényszórók
      Ezt a gyári normál halogén izzó helyére kell behelyezni, mivel a kialakítása olyan, hogy pontosan illeszkedik a foglalatba.
      Ugyanakkor fel szeretném hívni a figyelmét, hogy jelenleg a közlekedési hatóság nem engedélyezi a gyáritól eltérő izzók beépítését az autóba, így sem a Xenon, sem a LED izzókat hivatalosan nem lehet használni olyan gépjárműveken, ami gyárilag halogén fényszórókkal vannak üzembe helyezve.

  2. Bíró József
    Nekem egy 2002 Toyota corolla versom van HB3 és HB 4- el van ellátva kilehet e cserélni led fényforrásra HB4 vagy HB3 ra ????

    1. Kedves József!
      Ha kérdése arra vonatkozik, hogy fizikailag behelyezhető-e az izzó, akkor a válaszunk igen. Az általunk forgalmazott LED-es fényszórókat itt találja: https://coolautoo.hu/421-led-fenyszoro-izzok bár jelenleg csak HB4-es izzónk van, HB3 nincs.
      Ha a kérdése arra is vonatkozik, hogy szabályos-e ez, akkor a válaszunk sajnos az, hogy nem. Minden autóba csak a gyár által előírt izzó szerelhető. Nem sűrűn, de előfordulhat, hogy ha egy rendőr észreveszi, akkor a helyszínen kicserélteti az izzókat. Ettől függetlenül azért elmondhatjuk, hogy ennek tudatában is rengetegen használnak LED fényszórót vagy utólagos xenon izzót régebbi, gyárilag halogén izzóval szerelt autójukban.
      Forgalmi vizsgára azonban feltétlenül javasolt visszahelyezni a gyári izzókat!

  3. Még akkor is ha önöknél vásárolták az izzót??? Reméljük minél hamarabb rájönnek hogy ez a törvény rossz, elsősorban a közlekedésben jobb látás miatt is, főleg esős időben. Valakiknek szorgalmazni kellene a minél előbbi bevezetését, gondolok itt a Magyar autó klubra, vagy ehhez hasonlókra. Sok balesetet el lehetne kerülni, és sokkal több életet meg lehetne menteni egy ostobaság miatt. nem értem miért nem lehet a korral haladni egy kicsit rugalmasabba kezelni mint a menetfényt!!!! Köszönöm hogy válaszolt a kérdésemre. Kérem szorgalmazzák ennek minél hamarabbi bevezetését!!!! Várom a válaszát!!! Üdv.

    1. A törvény nem rossz, csak nem szokás az okokat magyarázni. Nem véletlenül van ugyanis tiltva a más típusúra történő izzócsere az autóban. Ahogy a cikkben is le van írva, azért nem kapnak a LED izzők „E” jeles engedélyt, mert az pontosan meghatározza az izzószál helyét és világítási szögét. Ez azonban nem csak kukacoskodás, hanem fontos fénytani tényező.

      Ha egy halogén izzó nem megfelelően van betéve a foglalatába, vagy nem halogén izzót tettek egy halogénes izzó foglalatába, akkor fényszórónál nem megfelelően verődik vissza a fény a foncsorról, megváltozik a vetített kép, egyéb izzóknál (féklámpa, index, stb.) pedig mivel a LED izzó a teljes fényerejét egy keskeny, általában 30-120 fokos szögben világítja csak ki, ezért vakít.

      Szóval önmagában a jobb hatékonyság, a gyorsabb kapcsolási idő, (a jobb kinézet) nagyon jól hangzanak, de ezek csak akkor hoznak valódi előnyt, ha a lámpatest is eleve LED-es fényforráshoz van tervezve. Egyéb esetekben ahelyett, hogy hasznos lenne, kifejezetten veszélyes.

      A nappali menetfényre áttérve, annak is megvannak a pontos műszaki paraméterei. Annak azért engedélyezett az utólagos felszerelése, mert nem egyetlen izzót cserélünk általa, hanem egy komplett világítóberendezést szerelünk fel. De az is csak akkor biztonságos, ha a rendeletnek megfelelően működik. Látok az utakon sajnos rengeteg olyan olcsó nappali fénnyel szerelt autót, ami egyáltalán nem felel meg a követelményeknek.

      Ugyanígy egyébként van lehetőség az autó világítóberendezéseinek jogszerű LED-esítésére, amennyiben nem a halogénes izzó helyére próbálunk egy LED-es izzót betuszakolni, hanem ha létezik olyan (sok autótípushoz gyártanak cégek utángyártottban), akkor a teljes lámpatestet eleve LED-del szereltre, LED-hez tervezettre cseréljük. Ez az egyetlen olyan megoldás, ami törvényes, és biztonságos. A többi mind közveszélyes kókányolás.

  4. Üdvözlöm !

    Egy 30 éves Pajero terepjáró tulajdonosa vagyok. Szeretném javítani a látási / láthatósági tulajságait az autómnak. Lehet már vásárolni komplett LED fényszórókat E minősítéssel a búrában. Kérdésem hogy mi ezekkel a helyzet, engedélyezett-e az átalakítás? Félek hamar szemet szúr egy ilyen idős technika egy ilyen feltűnő fényszóróval a hatóságoknak.

    1. Kedves József!

      A legjobb tudásunk szerint a komplett lámpabúra csere, ha az nem azonos az eredetivel, akkor az engedély nélküli átalakításnak minősül, s mint ilyen illegális. Hiába rendelkezik akár E-jellel is, a Kresz szerint nem engedélyezett.
      Ha javítani szeretne az autója világítási képességét, és ezt mindenképpen legális kereteken belül akarja megoldani, akkor mi mindenképpen egy szakszervizben való polírozást és egy kerámia kezelést javasolnák. Halogén izzókból már nagyon jó teljesítményű, megbízható emelt fényerejű izzókat lehet vásárolni. Ezzel a párosítással egészen biztosan látványos eredmény érhető el, s mindez teljes mértékben megfelel minden törvényi szabályozásnak.

      1. Javítsanak ki, ha tévedek, de tudtommal nem ennyire fekete fehér a dolog. Egyrészt ha az adott autótípust gyártották több különböző lámpatesttel is, akkor az egyik típusúval rendelkező autón kicserélni a másik típusúra teljesen legális. Másrészt ha egy utángyártott lámpatest rendelkezik engedéllyel, akkor feltételezésem szerint minimum egyedi átépítési engedélyel bizonyosan lecserélhető rá a gyári fényszóró.

  5. Érdeklődni szeretnék, hogy az 1994- ben gyártott Nissan Sunny-ban, szeretnék a lámpatestbe egy rugalmas ledszalagot beszereltetni. Valójában a nappali menetfény helyettesítésére mint az új autóknál. Minden régi izzó maradna a helyén, csak nappal nem a tompított fényszórót használnám, hanem a LED- szalagot. A kreszszabály ad e erre lehetőséget? Előre is köszönöm a válaszát!

    1. Kedves Zoltán!

      Az Ön által vázolt megoldás sajnos nem felel meg az előírásoknak. Utólagosan lehet ugyan nappali menetfényt felszerelni, azonban ebben az esetben is figyelni kell pár fontos előírási kritériumra, mint pl az elhelyezés pozíciója, illetve, hogy a felszerelt lámpa is megfelelő minősítéssel rendelkezzen. Egy nappali menetfénynek is van és kell legyen megfelelő megvilágítási képe, amit egy random elhelyezett led szalag nem fog tudni biztosítani.
      Az utólagos nappali menetfény műszaki feltételeiről az alábbi rendelet hivatkozik: 6/1990. (lV. 12.) KöHÉM

  6. Üdv, érdeklődnék, hogy pl. egy 2014-es swift-en cserélhetek-e oldalsó kis index lámpát e jeles futófényes ledes-re?A fényszórókról tudom, hogy nem szabályos de konkrétan az oldalsó indexről nem találtam eddig infót.

    1. Kedves K.Z.!

      Információink szerint az Osram gyárt olyan dinamikus irányjelzőket, amiket garantál, hogy Európában csereszabatosak. Mellékesen megjegyezzük, hogy a LEDriving keretein belül komplett LED-es fényszórótesteket is kínál, amik szintén tartalmaznak szabályos dinamikus irányjelzőt. Úgy gondoljuk, hogy ha ők erre vállalják a felelősséget és ez papírokkal is igazolják, akkor abból sehol nem lehet gondunk. Hogy Ön pontosan milyen indexet nézett ki, azt nem tudjuk, de célszerű itt is inkább az ismertebb márkákat részesíteni előnyben.
      Viszont annyit még megjegyeznénk, hogy _úgy tudjuk_ dinamikus irányjelző csak lámpatestben vagy tükörben szabályos.

      Üdvözlettel,

  7. Köszönöm a választ. Én a kis ovális alakú irányjelzőre gondolok kb. a visszapillantó alatt, az a műanyag burkolat lámpatestnek számít, nem?

    1. Igen, az annak számít, de igazából az első és hátsó lámpatestre gondoltunk. Mikor 2012 körül az Audi bemutatta a dinamikus irányjelzést, arra hivatkoztak, hogy ez biztonságos is, mivel a fény futásának iránya egyúttal ki is jelöli a kanyarodás irányát. Apróságnak tűnik, de valóban így van. oldalsó irányjelző esetén ennek így nem lenne értelme.
      Ettől függetlenül azt tanácsoljuk, hogy kérdezzen rá a közlekedési hatóságnál is. Kb 10 évvel ezelőtt, mikor még nem volt az utólagos nappali menetfények beszerelhetősége tisztázva, mi is tőlük érdeklődtük meg és készséggel válaszoltak.

  8. Üdv!
    1999-es Mitsubishi galantom van szeretném megkérdezni hogy a gyári sárgás színű menetfényt le lehet-e cserélni típus azonos színes (ha létezik ilyen ) égőkre; ha igen ez szabályos- e.
    Válaszukat köszönöm .

    1. Kedves Tamás!

      Az utólagos nappali menetfény beszerelése – a szabályok betartása mellett – teljes mértékben szabályos. Az ide vonatkozó előírásokat itt találja: DRL előírások
      Viszont a kibocsátott színnek fehérnek kell lennie.

      Üdvözlettel

  9. Érdeklődni szeretnék, hogy a fényszóróra kapható LED szalagok használhatók e, vagy az is büntetést vonz magával? A választ előre is köszönöm.

    1. Véleményünk szerint semmiképpen nem szabályos. Sokan tesznek fel ilyet, mert egyrészt látványos, divatos és nappali menetfény hatását kelti, de az ilyen fényekre – mármint a nappali menetfényekre – teljesen más és szigorú (?) szabályok vonatkoznak.
      Például ez teljesen szabálytalan megoldásnak számít.

    1. Helyzetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek 54. § (1) : „Az első helyzetjelző lámpa csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga, a hátsó helyzetjelző lámpa csak piros fényt bocsáthat ki.”

Comments are closed.