E10 benzin a kerti gépekben

Mint ismeretes 2020. január 1-től bevezették Magyarországon is az E10 jelű, magasabb bioetanol értékű üzemanyag forgalmazását. Ez lefordítva annyit jelenti, hogy az eddigi kötelező biológiai eredetű összetevők aránya 6,4%-ról, 8,2%-ra nő. Ez 10 térfogatszázaléknak felel meg, innen is az elnevezés: E10. A miértekre ebben a cikkben nem térünk ki, de terveink szerint hamarosan egy átfogóbb cikket írunk a fosszilis üzemanyagok környezeti hatásairól, ott mindenképpen említést fogunk erről tenni.

Sokan kérdezik tőlünk, hogy milyen káros hatása lehet, ha az általunk használt motor nem alkalmas az E10-es benzin használatára. Kémia jellemzői miatt az E10-es motorbenzin magasabb alkoholtartalma károsíthatja a üzemanyag-ellátó rendszert, különösen a tömítéseket, szivattyúkat, szelepeket, a gumialkatrészek felhólyagosodhatnak esetleg folyóssá válhatnak, a tömlők és tömítések összemehetnek, ami üzemanyag-szivárgáshoz vezethet. Szerencsére ez csak a régebbi, általánosságban elmondható, hogy 15-20 évnél régebbi motorokra jellemző. Létezik egy magyar fejlesztésű weboldal, ahol márka, típus és évjárat függvényében pontosan meg tudjuk határozni, hogy az autónk vagy motorunk kompatibilis-e az E10-es benzinnel. Az oldal itt található: E10Check

Az új típusú üzemanyag másik – kerti gépek szempontjából fontosabb – problémája, hogy több vizet képes megkötni, magában tartani, mint a régi E5-ös üzemanyag. A vízmolekulák főleg előállításkor, szállításkor, átfejtéskor kerülnek az üzemanyagba, amik hosszabb tárolási idő alatt kicsapódnak vízpára, vízpermet formájában. A víz pedig szintén komoly problémákat okozhat az üzemanyag-ellátó rendszerben: korróziót okozhat a benzintankban, karburátorok, befecskendezők rendellenes működéséhez vezethet.

A gyártók állásfoglalása

Az általunk forgalmazott benzinmotoros gépek, úgy mint Heron, Scheppach, Riwall, Hecht, Dedra Zipper és Fieldmann kivétel nélkül mind kompatibilis az E10-es üzemanyaggal, azonban minden gyártó egybehangzóan leszögezte, hogy hosszabb tárolás esetén nem célszerű az üzemanyagot a benzintartályban hagyni.

Az E10 és a kerti gépek viszonya általánosítva

Kerti gépek esetén elsősorban a fent megnevezett két probléma közül a második, azaz a vizesedéses okozhat gondot, mivel ezeket a gépeket nem napi rendszerességgel használjuk. Ha a fűnyírót, rotációs kapát vagy akár az áramfejlesztőt hetente elővesszük és használjuk, akkor nincs gond, viszont az őszi-téli szezonban erősen ajánlott az üzemanyag leengedése, hogy tavasszal ne érjen minket meglepetés.

Fontos még megjegyezni, hogy az E10 csak a 95-ös üzemanyagra nézve kötelező. A magasabb oktánszámú benzinnél az üzemanyag forgalmazók szabadon dönthettek, hogy megmaradnak az 5 térfogat-százalékos aránynál, azaz az E5-nél. Ahol már biztosan nincs E5 az az Avia, Lukoil, Mobil Petrol, Oil!

Az egyik népszerű olajforgalmazó webshop kínálatában van egy Motorex Ethanol Treatment nevű adalék, ami elvileg a hosszú ideig nem használt járművek tankjában meggátolja a  kocsonyásodást és gyantás lerakódást. A 250 ml-es flakon tartalma 500 liter üzemanyaghoz elegendő.

Hogy ez valóban így van-e azt sajnos sem állítani sem cáfolni nem tudjuk. Ha valakinek van ilyen jellegű információja, az bátran írja meg nekünk!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük